Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

woensdag 20 februari 2013

José's tomaten linzensoep

Altijd leuk recepten uitwisselen met mede kookgekken. Korte recepten die je zo even door geeft zijn vaak succesnummers! Deze soep vonden wij lekker! Bedankt voor de tip José.
Ik had geen verse tomaten daarom heb ik een blik tomaten blokjes (met paprikastukjes) gebruikt. Zag later dat Bio+ die in een potje heeft. De paprika geeft echt even extra smaak aan je soep of saus. Tussen mijn potjes met kruiden vond ik nog een zakje met gedroogde dragon. Dit bleek erg lekker te combineren met de linzen en tomaten. Als je geen dragon hebt kun je ook oregano gebruiken.


Nodig:

2 uien
2-3 teentjes knoflook
1 wortel
1 prei
1 eetl. kokosolie
500 gram verse tomaat (of blik)
1 klein blikje tomaten puree
1 eetlepel dragon
1 thl kurkuma
2 bouillon blokjes
1 liter water
1 kop gedroogde linzen of 1 blikje

evt extra zout en peper
crème fraîche 

1. Fruit de ui en knoflook in de olie. Doe de deksel op de pan zodat het prutje niet gaat bakken maar zweten.
2. Voeg het blikje tomatenpuree toe en bak even mee. Zo wordt de tomatenpuree minder zuur. Doe nu ook het blik tomatenblokjes er bij. Laat alles even sudderen.
3. Kook ondertussen water in de waterkoker en voeg dit samen met de bouillon blokjes toe. 
4. Voeg nu de linzen, dragon en kurkuma toe. Ik doe meestal eerst een helft van de linzen en pureer dan de soep even. De soep wordt dan wat meer gebonden. Voeg de rest van de linzen toe. Als je gedroogde linzen gebruikt moet je de soep nu ongeveer 15-20 minuten zachtjes laten pruttelen of tot de linzen gaar zijn. Pureer dan een gedeelte van de soep.
5. Proef of er nog zout en peper bij moet. Serveer de soep met een lepel crème fraîche voor wat extra luxe!

Samen met geroosterd brood een lekkere hap!

Geen opmerkingen: