Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

vrijdag 12 oktober 2012

Preisoep, de soep voor snotneuzen!

Er lopen nogal wat mensen te snotteren in
deze tijd van het jaar. Om tijdens zo'n snotter" periode er snel boven op te komen maak ik deze soep.
Wij noemen het Snotneuzen soep.

Beterschap! (met dank aan Jamie)

Nodig:

2 flinke uien in ringen
2-3 teentjes knoflook in stukjes
2-3 preien in ringen
(evt. 1 winterwortel en oranje paprika in blokjes)
tijm
1 flinke eetl. honing
klontje (room)boter
zout, peper, kurkuma, kerrie
2 kippenbouillon blokjes
1 liter (kokend) water
blikje afgegoten kikkererwten

1. Fruit de ui en knoflook in de boter. Voeg ook de prei toe en schep even flink om. Deksel op de pan en laat de prei en uien in circa 15-20 minuten heel zacht en zoet worden.

2. Voeg de tijm, zout, peper, kerrie naar smaak toe en vergeet niet minstens 1 theelepel kurkuma en de honing toe te voegen. Laat nog even sudderen.

3. Voeg het water met de bouillon tabletten en ongeveer de helft van de kikkererwten toe.

4. Pureer de soep. Door de kikkererwten wordt de soep iets dikker. Voeg de rest van de kikkererwten toe.

Wij eten er stokbrood met kruidenboter bij. Ook strooien we er wel eens wat geraspte (geiten) kaas over. Voor een nog wat meer gevulde versie kun je een handvol pasta en gerookte kipfilet of worst toe voegen.


2 opmerkingen:

Nell zei

Ik doe er twee aardappelen in blokjes door voor de binding. Maar ik denk dat kikkererwten nog meer smaak afgeven. Goeie tip dus!

Nynke zei

Ja, aardappel kan ook prima. Maar ik ben dol op de nootachtige smaak van kikkererwten!