Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

maandag 23 juli 2012

Camping koken 4: De alles is mogelijk rijstsalade!

Ook in ons sleurhutje probeer ik lekker te koken. Voor dat doel zitten er dan ook standaard een paar (oude) kookboekjes in de lectuurbak. Succes recepten schrijf ik niet in mijn blog maar in een schriftje. Ahum, gaat inderdaad wat ver misschien?! Ach ja elk mens z'n hobby denk ik dan maar.

In de camping keuken gaan in ieder geval mee:
flesje olijfolie
peper en zout
paprikapoeder
kerriepoeder
ui/sjalot
bol knoflook

Als ik rijst kook dan kook ik vaak 1 of 2 kopjes extra en maak daar de volgende dag een rijstsalade van. In de caravan heb je een koelkastje dat is natuurlijk erg handig. Heb je die niet kook dan de rijst en schep meteen je dressing er door. Al omscheppend zal het nu een lauwwarme salade worden. 
Net zoals bij de "campingwrap" kun je je fantasie de vrij loop geven. 

Hier onder een basis:

Nodig:
1-2 kopjes rijst
ui gesnipperd
teentje knoflook geraspt (zie kooktrucjes)
olijfolie
kerrie en paprikapoeder
1-2 theelepels scherpe mosterd

vanaf hier eigen variaties:
1 tomaat in kleine blokjes
1/2 komkommer in blokjes
stukjes nectarine o.i.d
olijfjes

en iets hartigs:
gedroogde tomaatjes
stukjes ansjovis
blokjes feta
stukjes chorizo

meer vulling nodig?
blikje kikkererwten, kidneybonen, doperwten afspoelen en er door scheppen.


1. Kook de rijst of gebruik een restje.
2. Maak een dressing; meng de mosterd met de kruiden, teentje knoflook en klop de olijfolie er door. 
3. Schep de dressing samen de gesnipperde ui door de rijst. Goed mengen.
4. Meng nu de andere ingrediënten door je salade. Iets hartigs er in is altijd wel erg lekker.

De salade op de foto heb ik nog wat "luxer"gemaakt door er verse peterselie pesto door te scheppen. Kan natuurlijk ook, pesto of yoghurt dressing i.p.v. een mosterddressing. Je kan de salade bij de bbq serveren maar goed gevuld is het ook een heerlijke maaltijdsalade. 




1 opmerking:

Nell zei

In de buitenlucht smaakt alles even goed. Ik heb daar veel ervaring mee en kwam van elke (kampeer)vakantie zonder honger terug. Bovendien dwingt het je om meer te experimenten. Leve de sleurhut!